Tweedekans: het antwoord op verwaarloosde retouren?

Tweedekans: het antwoord op verwaarloosde retouren?

UITGEZOCHT | Wanneer je shopt bij grote merken als Coolblue en Blokker zie je steeds vaker de optie voor een ‘tweedekans’ product staan. Wat is het precies? En is zo’n aankoop de moeite waard? We zochten het voor je uit.

Laten we beginnen bij het begin, want wat is een tweedekans product eigenlijk? Het woord zegt het al: met de aankoop van bijvoorbeeld een tweedekans mixer, stofzuiger of televisie geef je een nieuw product alsnog de kans om zijn functie te  vervullen. Dat maakt het anders dan een tweedehands product, dat dus al gebruikt is.

Waarom bestaan er tweedekans producten?

Hiervoor moeten we eerst even de doldwaze wereld van de retourzendingen induiken. Want wat blijkt: wij Nederlanders zijn Europees kampioen retourzenden.

Online shoppen is super makkelijk. Met een paar muisklikken bestel je al die leuke broek of handige föhn. En past je broek niet of droogt die föhn tóch niet zo lekker als gedacht, dan stuur je het gratis weer terug. En daar zijn wij Hollanders dus heel goed in: zo’n 40 procent van onze kleding sturen we terug, bij elektronica ligt dat percentage op 15 procent en woonartikelen op 7,5 (bron: Retour Rumoer – NOS op 3).

Wat gebeurt er met je geretourneerde spullen?

De meeste producten die worden teruggestuurd, zijn nog prima in staat. De meeste retourzendingen worden dan ook gewoon weer verwerkt (zo’n 97%), maar er zijn dus ook heel wat teruggestuurde spullen die vervolgens ergens stof liggen te vangen in een magazijn. Want die 3 procent lijkt misschien weinig, maar dat zijn dus  miljoenen producten als je je bedenkt dat er jaarlijks 258 miljoen inkopen worden gedaan.

Waarom blijven sommige retouren achter in een magazijn?

Tijd is geld. Niet alle retouren worden weer verwerkt omdat het (vooral voor kleine ondernemers) kostbaarder is om het product weer te controleren, opnieuw te verpakken en weer op de juiste locatie te krijgen voor verkoop, dan om niets te doen.

Al sinds jaar en dag belanden veel van deze ‘afgedankte’ spullen ook in outlets of worden ze per bulk aan het buitenland verkocht. En hoewel er weinig informatie over bekend is, wordt een deel ook vernietigd. Volgens de oprichter van de Dutch Sustainable Fashion Week belanden jaarlijks zo’n 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken in verbrandingsovens. Heftig…

En dan zijn er zijn natuurlijk ook spullen die teruggestuurd worden omdat ze niet werken, of beschadigd zijn. Deze kunnen uiteraard niet meer als nieuw verkocht worden.

Hoe werkt tweedekans?

We voelen het ook: tot nu toe is dit niet echt een heel gezellig verhaal. Je wordt er best treurig van om te zien hoeveel producten voor niets worden geproduceerd en waarvoor het milieu dus onnodig wordt belast. En dan hebben we het loze verpakkingsmateriaal en de uitstoot van de busjes die al die retouren moeten vervoeren niet eens meegerekend.

Maar het wordt beter! Gelukkig trekken ook steeds meer bedrijven zich het lot van deze verwaarloosde retouren aan (al is het maar voor de eigen portemonnee, want retouren kosten bedrijven veel geld). Zo worden er, met name bij kledinggiganten, manieren ontwikkeld om online beter je maat te kunnen bepalen, zodat de kans op een retourzending kleiner is. Andere ondernemers voeren weer kosten in voor een retourzending.

Maar steeds meer bedrijven kiezen dus voor de tweedekans optie: ze controleren teruggestuurde producten en bieden die opnieuw voor een zachter prijsje aan. De spullen werken dus nog prima en per product kun je zien wat de gebreken zijn (beschadiging aan product of verpakking, bijvoorbeeld).

Proef op de som: verdienen de tweedekans-producten echt een tweede kans?

Toegegeven, het is toch best spannend om een ‘afgedankt’ product te kopen. Maar de groene gedachte erachter én ja, de korting, trekken ons over de streep. We bestellen een steelstofzuiger via 2dekansje en een droger via Coolblue. Best flinke aankopen dus, maar omdat het garantiebeleid hetzelfde is als bij de aankoop van ‘helemaal nieuwe’ producten, durven we het toch aan.

Bij de stofzuiger is niet duidelijk waarom hij retour gestuurd is. Bij de droger weten we de reden ook niet, maar zien wel wat eraan scheelt. Namelijk twee zwarte krasjes, die met een centimeter ernaast op foto’s nauwkeurig zijn aangegeven. En die zwarte krasjes (die we in ‘real life’ eigenlijk niet eens zien), geven ons al 80 euro korting. Kaching!

Zowel de stofzuiger als droger werken prima en zijn echt niet van nieuw te onderscheiden. Eindoordeel is dan ook dat dit écht de moeite waard is.

Natuurlijk zal alleen tweedekans producten kopen het probleem met de overvloedige retouren niet oplossen, maar het is wel een mooie manier om verspilling tegen te gaan. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat je even nadenkt bij iedere online bestelling. Heb je het écht nodig?

Meer weten over deze wereld van retourzendingen? Kijk de afleveringOp volle retourenvan Tegenlicht dan eens terug. Een eye opener. Doen dus.

Wil je trouwens ook vanalles weten over microplastics? Wij zochten het voor je uit.

Caroline van Schubert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *