Eten weggooien? Zonde! Zo bespaar je wel 40 kilo per jaar

Eten weggooien? Zonde! Zo bespaar je wel 40 kilo per jaar

Minder voedsel verspillen is goed voor het milieu en je portemonnee. Het levert al gauw honderd euro per jaar op.

Eten weggooien: de feiten

Ok. Voedsel verspillen. We doen het allemaal en het is nergens goed voor. Toch? Een gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks meer dan 40 kilo eetbaar voedsel weg, aldus Milieu Centraal en het Voedingscentrum. Voor heel Nederland komt de verspilling van consumenten op ruim 700 miljoen kilo vast voedsel (inclusief melkproducten, olie, sauzen en soepen) per jaar. Dat is ongeveer 13 procent van al het eetbare voedsel in Nederland.

Brood gooien we het vaakst weg (22 procent van al het brood wordt verspild), gevolgd door zuivel (17 procent), groente (14 procent), fruit (12 procent) en vlees (7 procent). Daarbij spoelen we ook nog eens behoorlijk wat vloeibaar voedsel door het riool. Zo’n 57 liter per persoon per jaar: koffie, thee, melk, cola, sap, saus. Dat kan beter zou je denken. Maar hoe? In groene doen helpt je aan de hand van tips van het Voedingscentrum op weg.

Slim boodschappen doen

Check je je keukenkastjes, koelkast en vriezer voordat je boodschappen doet. Je weet dan wat je écht nodig hebt. Staat er nog een pak yoghurt in je koelkast? Of wil de spinazie vandaag nog in de pan? Maak daarna een planning van wat je deze week gaat eten en wie er aanschuift. Schrijf per maaltijd op wat je nodig hebt en noteer dit op een boodschappenlijstje. Bijvoorbeeld: ‘sperzieboontjes 500 gram’. Als je van alle producten opschrijft hoeveel je nodig hebt, koop je minder snel te veel. Met een boodschappenlijstje doe je ook minder snel impulsaankopen. Dan nog zoiets: in verhouding is een kleine verpakking vaak duurder, maar als je steeds een grote verpakking koopt en daarvan de helft weggooit, is het dan niet goedkoper om kleinere verpakkingen te kopen?

Oh, tip van een goede bekende voor wie niet zo van lijstjes maken houdt: maak een foto van de inhoud van je koelkast voordat je boodschappen gaat doen! Zo weet je zeker wat je nog in huis hebt.

Slim koken

Kook precies op maat. Wie eten er vandaag allemaal mee? Hoe groot moet de portie zijn? En hoeveel heb je in totaal dus nodig? Een keukenweegschaal kan handig zijn om af te wegen hoeveel je in de pan moet doen. Voor rijst kook je gemiddeld 100 gram ongekookte zilvervliesrijst per persoon. Een koffiekopje is een goede maat hiervoor. Het koken in water maakt de zilvervliesrijst ongeveer tweeënhalf keer zo zwaar. 100 gram ongekookte rijst wordt dus 250 gram gekookte rijst.

Verder kun je aanhouden:

Benodigde hoeveelheden p.p.* Ongekookt Gekookt
Aardappelen 280-350 gram 4-5 middelgrote aardappelen
Rijst, couscous 75-100 gram 4-5 opscheplepels
Pasta, spaghetti, macaroni, mie 100-125 gram 4-5 opscheplepels
Peulvruchten (bruine bonen, linzen etc.) 45 gram (gedroogd) 2-3 opscheplepels

Een handig hulpmiddel voor het op maat koken van pasta, rijst en couscous is het Eetmaatje. Op deze maatbeker staan porties in plaats van grammen. Je hoeft het Eetmaatje dus alleen maar te vullen met ongekookte pasta of rijst tot 1, 2, 3 of 4 porties en hebt dan meteen genoeg.

Slim bewaren

Door eten op de juiste plek en bij de juiste temperatuur te bewaren blijft het langer goed. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien. Sommige soorten groente en fruit blijven langer goed in de groentelade in je koelkast, en andere soorten juist buiten de koelkast. De ideale temperatuur voor je koelkast is 4 °C. Eten bederft dan minder snel en bacteriën groeien nauwelijks. Brood kun je het beste bewaren in de zak, in een afgesloten trommel. Nog beter kun je brood invriezen en elke dag de boterhammen eruit halen die je nodig hebt. Ook groente en fruit kun je bewaren in de diepvries. Of Gebruik bijvoorbeeld een Stasherbag om je eten goed in te bewaren en voor aangesneden groenten is een Foodhugger heel handig.

Controleer regelmatig je koelkast en vriezer. Staan er producten in waarvan de datum bijna verstrijkt? Bedenk dan wanneer je ze op gaat eten en zet ze vooraan. Bederfelijke producten zoals vlees en vis hebben een TGT-datum (te gebruiken tot). Deze kun je beter niet meer opeten na de datum, er kunnen dan namelijk bacteriën zijn uitgegroeid waar je ziek van wordt. Producten zoals melk, yoghurt en kwark hebben een THT-datum (ten minste houdbaar tot). Kijk, ruik en proef een beetje of het nog goed is.

Als je niet goed weet wat er wel of niet in de koelkast gaat, kun je bij het Voedingscentrum gratis een sticker bestellen waar je dit voor vaak gebruikte etenswaren ziet. (of onthoud het nu meteen…. wel in de koelkast: appel, druiven, bloemkool, broccoli, aardbei, eieren… niet in de koelkast: peer, aubergine, citroen, tomaat, paprika, komkommer – en ja, dat is net zoals ze er in de supermarkt bijliggen)

Slim opmaken

Heb je restjes eten in huis? Zoals een stuk bloemkool, een halve citroen of een bodempje yoghurt? Bedenk dan wat je hiermee kunt maken. Met de receptenapp Slim Koken of de app van Allerhande kun je zoeken op ingrediënt. Voer een ingrediënt in en je vindt meteen een gerecht. Met restjes als groente, pasta, rijst, vlees, vis, peulvruchten, kruiden en een ei kun je altijd nog een lekkere maaltijd maken. Denk aan een soepje, salade, omelet of roerbakgerecht. Heb je wat over van je maaltijd? Vries het kliekje dan in voor een andere keer, bijvoorbeeld voor een avond dat je weinig tijd hebt om te koken omdat je gaat sporten. Verplaats het bakje de avond voordat je het gaat opeten van de vriezer naar de koelkast. De volgende dag meenemen als lunch is ook lekker.

Heb je een komkommer of een andere groente die het niet echt lekker doet in de vriezer over? Denk dan aan inmaken… minder moeilijk dan je denkt. Een halve komkommer bewaar je bijvoorbeeld in een potje met azijn, water, suiker en chili peper en serveer je als frisse snack bij een rijstgerecht.

Ook handig: zorg voor goedgevulde keukenkastjes. Haal een goede basisvoorraad in huis, zodat je van je restjes makkelijk iets lekkers kunt maken. Tomatensaus, pasta, eieren, gedroogde kruiden… De site Tipify heeft een fijne lijst hiervoor. Reserveer verder ruimte voor opbergbakjes om restjes en kliekjes goed afgesloten te bewaren.

redactie in groene doen