CO2-compensatie voor een vlucht: hoe werkt dat?

CO2-compensatie voor een vlucht: hoe werkt dat?

UITGEZOCHT | Dat vliegen niet zo goed is voor het milieu weten we inmiddels wel. Veel luchtvaartmaatschappijen helpen je geweten te sussen door CO2-compensatie aan te bieden. Je betaalt een extra bedrag bovenop je vliegticket en wég is je vliegschaamte. Maar wat gebeurt er eigenlijk met dat geld? En maakt het je vlucht echt groener?

Een lange afstandsrelatie, familie in het buitenland of gewoon de drang om de wereld te ontdekken; helemaal niet vliegen zou natuurlijk ideaal zijn, maar er zijn heel veel goede redenen om toch het vliegtuig in te stappen. Helaas is het alles behalve groen. Gelukkig is daar de CO2-compensatie! Voor bedragen variërend tussen een paar euro en een paar tientjes kun je je carbon footprint een beetje beperken. 

Hoe kan ik kiezen voor CO2-compensatie?

Bij veel luchtvaartmaatschappijen krijg je bij het afrekenen van je ticket de keuze om wat extra te betalen voor CO2-compensatie. FlyGreen is een vergelijkingswebsite, waar je tevens meteen je tickets kunt boeken, die duurzaam reizen hoog in het vaandel heeft staan. Bij hen zit de klimaatcompensatie in de ticketprijs verwerkt. Dat maakt de prijs niet hoger dan bij andere aanbieders – ze verdienen zelf wat minder aan jouw ticket.

Hoe vuil is vliegen?
  • In 2018 stootte de Nederlandse luchtvaartsector bijna 13 miljard kilo aan CO2 uit. 
  •  Luchtvaart is verantwoordelijk voor 3% van de mondiale CO2-uitstoot
  •  In Nederland gaat het om 6% van de nationale CO2-uitstoot.
Ik heb betaald voor klimaatcompensatie, en nu? 

Mocht het bij jou, net als bij ons, het eerste zijn dat je voor je ziet: Nee, er gaat geen piloot met een schep onder zijn arm een boom planten op een willekeurige plek in de buurt van het vliegveld. Sterker nog; de vliegmaatschappij heeft er praktisch gezien weinig mee van doen. Ze gebruiken jouw geld voor verschillende doelen.

Zo kunnen ze biogasprojecten in ontwikkelingslanden steunen, bomen planten en investeren in duurzame energie. Welke luchtvaartmaatschappij voor welke methode kiest, is moeilijk te vinden. Dus laten we ons richten op het planten van bomen, een veelvoorkomende vorm van klimaatcompensatie. 

Wanneer je doneert voor CO2-compensatie kan de luchtvaartmaatschappij kiezen voor het planten van bomen, investeren in duurzame energie of het steunen van biogasprojecten.

Hoe weet ik zelf hoeveel CO2 ik uitstoot en hoe ik dat kan compenseren?

Een bekende stichting hiervoor is Trees For All. Dit is tevens een goede website om zelf te doneren ter compensatie. Dat kan voor je vliegreis, maar ook een reis met de auto, trein of bus. Je voert simpelweg je manier van vervoer in, het aantal personen en je startpunt en eindbestemming.

Zo rekende Sandra via de website in een handomdraai uit dat ze met de reis tussen Amsterdam en Colorado die ze (in een wereld zonder corona) meermaals per jaar maakt 2,27 ton CO2 uitstoot. Om dat met het planten van bomen te compenseren moet ze € 30,65 betalen. Met een autorit, heen en terug, van Sandra’s huis naar het huis van Caroline wordt 0,02 ton CO2 uitgestoten. Het compenseren daarvan kost slechts €0,26.

Een fijne manier om voor allerlei vervoersmiddelen te compenseren, dus. Mocht de maatschappij waarbij jij je ticket boekt dit niet aanbieden, dan kun je dit makkelijk zelf doen. Zo weet je ook zeker dat al het geld bij de stichting belandt.

Waar en waarom worden die bomen geplant?

Waar wij niet zo blij zijn met veel CO2 in de lucht, zijn bomen dat juist wel. Ze hebben het gas namelijk nodig om te groeien. Ze zetten het zelfs om in zuurstof. Wat duurzaamheid betreft, is het beheer en behoud van bestaande bossen net zo belangrijk als het aanplanten van nieuw bos.

Trees For All beheert hun bomen gemiddeld tot wel 50 jaar. De bomen worden zowel in Nederland als in het buitenland geplant. Daarbij verdelen ze het aantal bomen 50/50. Bij hun buitenlandse bosprojecten wordt de lokale bevolking getraind in het planten en verzorgen van bomen en krijgen ze trainingen in duurzame landbouw. Win-win, dus!

Het beheren en onderhouden van bossen is op duurzaam vlak net zo belangrijk als het aanplanten van nieuw bos

Dus ik kan nu met een gerust hart vliegen zonder negatieve impact op het milieu?

Het antwoord hierop is helaas nee. Het klinkt logisch dat, wanneer er bomen zijn die evenveel CO2 opnemen als dat jij met een vlucht hebt uitgestoten, er niet meer CO2 in de lucht is als eerst. Helaas is het zo simpel niet.

Een jonge boom die net geplant is, kan namelijk nog niet zoveel CO2 opnemen. Hoe snel een boom groeit, hangt af van de soort, maar reken bij snelgroeiende bomen op een paar jaar tijd die verstrijkt tot hij volgroeid is. Dat betekent dat CO2-compensatie in de vorm van bomen planten een goede manier is voor de lange termijn, maar niet dé oplossing is voor de korte termijn.

Een betere oplossing lijkt er vooralsnog niet, dus blijf vooral kiezen voor CO2-compensatie in de vorm van geplante bomen! En als het kan, kies dan voor een duurzamere manier van reizen. Zo kun je binnen Europa ver komen met de trein of bus.

Meer weten over de impact van de mens op natuur en milieu? Bekijk dan eens de documentaire ‘Our Planet’ (aanrader!). Zin in een andere groene docu, kijk dan eens in dit lijstje dat we voor je samenstelden.

Sandra Moerland

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *